Codul lui Caragiale

“Sa se revizuiasca, primesc! Dar sa nu se schimbe nimica; ori sa nu se revizuiasca, primesc! dar atunci sa se schimbe pe ici pe colo, si anume in punctele… esentiale… ” (I.L. Caragiale - O scrisoare pierduta). Caragiale este parca mai actual pe zi ce trece in Guvern si Parlament. Deja nu mai avem de a face cu Codul lui Vladescu, pentru ca saracul Cod Fiscal a fost atata modificat incat a ajuns la fel cu cel in vigoare.

Dupa ce Ministerul Finantelor a propus in noul Cod Fiscal introducerea obligatorie pentru microintreprinderi a unui impozit pe profit de 16%, Senatul a votat un amendament prin care schimba definitia microintreprinderii in “societate comerciala care are mai mult de jumatate din venit din productia de bunuri” si propunea un impozit pe cifra de afaceri de 1,5%, iata ca Comisia de buget, finante, banci a Camera Deputatilor a negociat cu Ministerul Finantelor ca microintreprinderile, definite ca firme cu pana la zece angajati si o cifra de afaceri de maxim 100.000 de euro pe an, sa poata sa opteze in continuare pentru impozitarea cu trei la suta din volumul cifrei de afaceri, lucru care este in vigoare. Deasemenea, microintreprinderile care depasesc in cursul anului plafonul cifrei de afaceri de 100.000 de euro, vor trece imediat din acel moment la impozitul pe profit de 16%.

Si impozitarea pietei de capital a trecut initial printr-o serie de modificari, cum ar fi impozitarea cu o cota unica de 16% indiferent de perioada de detinere a actiunilor si retinerea unui avans de 5% in momentul tranzactiei, insa conform negocierilor, si aici se va mentine sistemul din actualul Cod Fiscal, care prevede impozitarea cu 1% a detinerilor de mai mult de un an si cu 16% a detinerilor sub un an, cu un impozit in avans de 1%.

Concluzia este ca daca modifici de prea multe ori un lucru este posibil sa ajungi de unde ai plecat. Oricum, inca nu putem sa luam aceste propuneri ca fiind finale, pana nu vedem Codul Fiscal trecut si de Camera Deputatilor, lucru care va avea loc probabil saptamana viitoare.

Dintre lucrurile bune negociate as mai preciza deductibilitatea integrala a asigurarilor de sanatate pana la 200 de euro/an (si mentinearea modului de impozitare a microintreprinderilor si a pietei de capital le consider lucruri bune fata de variantele propuse intre timp).

Un lucru discutabil mi se pare intentia de a impozita tranzactiile imobiliare cu un procent de 2-3% din valoarea tranzactiei in loc de 16% pe diferenta intre pretul de vanzare si cel de cumparare, pentru ca astfel si daca vinzi un imobil in pierdere de exemplu, vei plati impozit. Aici mi se parea mai buna varianta propusa cu impozit pe profit practic decat impozit pe venit, mai ales ca exista si varianta unei deduceri a unei anumite cote (adica sa nu se considere pretul de cumparare a imobilului, ci pretul de cumparare plus un anumit procent de deducere). O impozitare cu procent din valoarea tranzactiei incurajeaza in continuare speculatorii imobiliari, care astfel daca vand un imobil mai scump cu 200% decat l-au cumparat, in loc sa fie taxati cu 16% pe profitul obtinut, vor fi taxati cu 2-3% din valoarea imobilului (iar in acest fel se va ajunge iar la declararea valorii imobilului cat mai mica, daca nu se mai tine cont de diferenta intre pretul de cumparare si cel de vanzare). Probabil si la tranzactiile imobiliare ar fi mers o versiune in care speculatorii (cei care vand rapid dupa ce cumpara) sa fie impozitati mai tare iar cei care detin un imobil o perioada mai lunga cu un impozit mai mic.

Insa sa nu ne grabim pentru ca mai este inca timp de noi modificari si negocieri pana vom vedea Codul Fiscal in forma finala.

*Nume
*Email
Website
Comentariu