Cat de bogat trebuie sa fii ca sa-ti permiti o masina de lux

E greu de definit conceptul de masina de lux in Romania, atata timp cat pentru majoritatea romanilor si o masina de 15.000 de euro este deja un lux. Vom considera o masina de lux ca fiind o masina cu un motor cu o cilindree peste 2000 cmc si o putere in general mult peste 100 CP, cu dotari “excentrice” (de genul sistem de navigare prin satelit, volan imbracat in piele, scaune cu incalzire, etc) eventual o marca asociata imaginii de masina de lux gen Mercedes, Audi, BMW. Pentru calculele pe care le vom face in continuare vom considera o masina la un pret de 40.000 de euro (nu neaparat cea mai ieftina masina care s-ar incadra in descrierea de mai sus, ci un model intermediar - dar totusi nu foarte scump tinand cont ca masinile de lux scumpe costa cateva sute de mii de euro).

Ceea ce vrem sa vedem este cam cat de bogat trebuie sa fii ca sa-ti poti “permite” o astfel de masina in Romania. Prin ati permite o astfel de masina vom intelege a putea achizitiona o astfel de masina din banii personali (nu cumparata de parinti sau primita cadou) fara ca acest lucru sa ne afecteze financiar in mod radical (sa nu trebuiasca sa renuntam la un trai decent pentru asta - iar nivelul de trai sa fie aproximativ la acelasi nivel cu ”nivelul” masinii).

Sa presupunem ca persoana care doreste sa isi achizitioneze masina a adunat 10.000 de euro iar restul de 30.000 de euro ii va lua credit de la o banca, pe o perioada de 6 ani cu o dobanda anuala efectiva de 9% (incluzand comisioane). Rata pentru un astfel de credit ar fi aproximativ 540 de euro lunar. Insa dupa cum stim ca sa putem lua o masina pe credit, banca ne va solicita sa facem o asigurare FULL CASCO pe perioada creditului. Asta va insemna un cost de aproximativ 6% din pretul masinii anual, adica 2.400 de euro anual (cel putin in primul an) ceea ce inseamna inca 200 de euro pe luna. Deci rata impreuna cu asigurarea CASCO ne aduc la un cost lunar de 740 de euro. Presupunem ca circulam aproximativ 2.000 de km pe luna si ca intrucat motorul are o capacitate cilindrica si putere mare (iar de obicei masinile de lux sunt destul de grele) masina va consuma in medie 10 litri de combustibil la 100 km (15-20 litri in mediu urban, 7-10 litri in afara localitatii). Asta inseamna 200 de litri de combustibil lunar, ceea ce ne duce la un cost de inca aproximativ 200 de euro, deci 940 in total cu tot cu rata si asigurare. Pentru a nu complica prea mult calculul vom presupune ca diferenta pana la 1000 de euro lunar, adica 60 de euro, vor fi cheltuiti pentru intretinere (spalare, schimb periodic de ulei, revizii la 15.000 de km, schimb de cauciucuri la cateva zeci de mii de kilometri). Deci un cost aproximativ lunar care cuprinde valoarea ratei creditului, asigurarilor, combustibil si intretinere ar fi in jur de 1.000 de euro. Este usor de presupus ca pentru a avea asigurat un trai decent la nivelul cerut de o astfel de masina avem nevoie de inca vreo 1.000 de euro pe luna - chirie sau rata la un apartament/casa decenta, cheltuieli de intretinere, telefoane, cablu, internet, mancare, haine, iesiri  in cluburi, restaurante de cateva ori pe luna (ca doar nu am luat masina de 40.000 de euro ca sa o tinem in garaj). Deci la un salariu net lunar de peste 2.000 de euro am putea zice ca ne-am permite o astfel de masina in conditiile in care 6 ani de zile dupa ce am luat masina nu vom mai putea economisi aproape nimic lunar si vom cheltui si 10.000 de euro din economiile deja adunate o perioada inainte.

Dupa 6 ani de zile vom avea o masina care valoreaza aproximativ 15.000 de euro (va avea deja 150.000 de km la bord si 6 ani vechime), insa costurile totale vor fi 6 ani x 12 luni x 1.000 de euro lunar = 72.000 de euro plus 10.000 de euro care i-am dat avans, deci 82.000 de euro cheltuiti din care recuperam 15.000 de euro daca vindem masina dupa cei 6 ani. Faptul ca am detinut masina in cei 6 ani ne costa de fapt 82.000 - 15.000 = 67.000 de euro, adica aproximativ 11.000 de euro pe an. Bineinteles ca dupa ce vindeti masina e probabil ca veti dori una noua, mai buna, mai performanta, etc adica ciclul cu avans, credit luat din banca, cheltuieli lunare cu masina se reia.

Concluzia este ca teoretic daca aveti un venit lunar de 2.000 de euro net v-ati putea permite o astfel de masina, insa asta ar insemna ca nu veti mai putea economisi sume semnificative cat timp veti detine masina (sau macar pana cand terminati de platit ratele). Parerea mea este ca nu e intelept sa achizitionati o astfel de masina decat in momentul in care aveti deja toate restul lucrurilor importante de care aveti nevoie (apartament/casa, utilata cu ce aveti nevoie, etc) si un venit cu mult peste 2.000 de euro astfel incat sa puteti sa continuati totusi sa economisiti lunar pentru ca altfel va trebui sa renuntati la vacante, diverse achizitii mai scumpe pe care ati dori sa le faceti intre timp, etc. O casa decenta si complet utilata intr-o zona buna a unui oras de peste 200.000 de locuitori, cu o curte de 1000 mp si garaj, valoreaza in jur de 200.000 de euro (100.000 e doar terenul), asta pentru o casa nu foarte mare si fara facilitati deosebite. Ar fi recomandat sa aveti si un depozit bancar echivalent cu ratele pe macar un an de zile in caz ca venitul dumneavoastra scade la un momentdat. Deci, pentru a va permite o astfel de masina si a trai la un nivel macar decent impus de detinerea unei masini de lux, ar fi bine sa aveti o avere de peste 200.000 de euro in momentul achizitionarii ei si un venit lunar stabil de peste 2.000 de euro. In general, consider ca pretul dat pe o masina nu ar trebui sa depaseasca 20% din averea totala a dumneavoastra iar venitul lunar sa va permita sa si economisiti bani dupa ce platiti toate cheltuielile, altfel riscati ca situatia dumneavoastra financiara sa se inrautateasca in timp.

*Nume
*Email
Website
Comentariu