Serviciile de comunicatii intra pe bursa

Compania CCC Blue Telecom, a treia firma ca marime pe piata serviciilor de cablu TV, a lansat o oferta publica initiala de actiuni in vederea listarii la Bursa de Valori Bucuresti. Pachetul scos la vanzare reprezinta 25% din viitorul capital social majorat iar contra acestui pachet se spera obtinerea unei infuzii de capital de cel putin 14 milioane de euro.

Oferta publica este in derulare de 4 zile, iar pana acum au fost subscrise 3,17% din actiuni. Oferta se va derula pana la data de 15 decembrie 2006 si este intermediata de compania de brokeraj Eldainvest.

Ca si la oferta publica Flamingo, nu exista un pret fix pe actiune ci doar o marja de pret intre 2,5 si 7 lei pe actiune, pretul final fiind decis de cel mai mic pret care va permite subscrierea integrala a ofertei (practic e un sistem licitatie unde cei care au licitat cel mai mult pentru primele 19,88 milioane de actiuni le cumpara la pretul minim care permite achizitionarea tuturor actiunilor).

Compania detine aproximativ 6% din piata de cablu TV din Romania si va folosi banii atrasi pentru dezvoltarea retelei, a serviciilor si achizitionarea altor retele. Blue Telecom are clienti predominant in sudul si estul Romaniei, in special in zona rurala, unde poate fi greu concurata de alte companii intrucat nu exista interese majore de a investi in zone rurale mai ales cand deja exista un concurent puternic.

November 23rd, 2006 8:29 am

Tu ai investi in asa ceva?
Daca da, atunci care e pretul optim sugerat?
Poti argumenta cum ai gandit din punct de vedere al investitorului pentru a oferi raspunsurile?

November 23rd, 2006 3:13 pm

Pai tinand cont ca Astralul a fost cumparat cu 330 de milioane de euro si avea de aproximativ 4 ori mai multi clienti ca si Blue Telecom daca facem pretul per client reiese un pret de 82 milioane euro pentru Blue Telecom la acelasi pret per client. Deci un sfert din Blue Telecom (cat s-a scos pe oferta publica) ar valora aproximativ 20 de milioane de euro, la 19,88 milioane de actiuni vine 1 euro/actiune.

Insa, cifrele Blue Telecom nu sunt grozave: 8,3 milioane de euro cifra de afaceri si 450.000 euro profit anul trecut pare destul de putin. Iar piata pe care activeaza ei in principal, adica in mediul rural, aduce mai putini bani per client si necesita investitii mai mari (distante mai lungi, densitatea populatiei mai mica)

Personal nu cred ca oferta va fi subscrisa complet, iar daca va fi pretul pe actiune va fi minim adica 2,5 lei. Nici macar la acest pret minim, nu mi se pare o investitie suficient de atractiva. Oricum, doar la acest pret minim actiunile ar putea prezenta oarecare interes, nu inteleg de ce au lasat o plaja asa de mare intre 2,5 si 7 lei din moment ce la 3,5 lei se atinge pretul per client oferit pentru Astral care avea cifre mult superioare si cota de piata de patru ori mai mare.

Din nefericire pentru ei au ales si o metoda de listare asemanatoare Flamingo (de tip licitatie), iar Flamingo s-a dovedit o investitie nu foarte productiva - iar multi vor face analogii nedorite (mai ales ca si domeniile de activitate sunt apropiate oarecum).
Daca au un plan de investitii serios si bine gandit compania ar putea merge pe viitor destul de bine (totusi e o infuzie de capital destul de mare raportat la cifra de afaceri a companiei), insa daca as vrea sa investesc nu as oferi mai mult de 2,5 lei/actiune, mai ales ca ritmul actual de subscriere este slab (3,17% in patru zile) si probabil nu va fi subscrisa complet

November 24th, 2006 5:04 am

Multumesc pentru raspunsurile complete si interesante.

December 14th, 2006 3:50 pm

Exista vreun site unde se poate vedea gradul de subscriere actual?

December 14th, 2006 6:31 pm

Eu nu stiu sa fie, au mai aparut stiri prin Ziarul Financiar - eventual vezi in arhiva lor.

December 15th, 2006 1:46 am

Uite aici noutati: http://www.zf.ro/articol_105446/investitorii_nu_s_au_inghesuit_la_oferta_blue_telecom.html

Se pare ca nu prea a mers treaba, azi e ultima zi si e doar 9,3%.

December 15th, 2006 10:44 am

clar, e un esec… Poti sa ne propui un mecanism de evaluare a unor actiuni la un pret “just”? nu neaparat prin prisma altor firme din acelasi domeniu care au listat la bursa.

December 15th, 2006 2:18 pm

E foarte greu sa evaluezi actiuni pentru ca pot fi evaluate dupa atat de multe criterii. Dupa cum ai vazut, brokerul tau le-a evaluat dupa activul fix. Altii le evalueaza dupa profitul per actiune. Altii dupa cota de piata, brand awearness. Metoda comparatiei cu actiuni din domeniu e iarasi o metoda folosita. Practic meseria asta e foarte grea si cred ca de fapt vine dupa experienta multa pe bursa si in afaceri (iar aici eu am o experienta medie, deci mai trebuie sa treaca cativa ani buni ca sa capat o experienta relevanta)
Mie personal imi place cel mai mult evaluarea dupa profit per actiune si politica de dividend, dar luat pe mai multi ani (nu ca a facut in ultimul an profit mare si in rest mic). La urma urmei dividendul vine din profit, iar menirea principala a unei actiuni (daca nu esti speculator si vrei sa o tii o vreme) este sa-ti aduca profit constant si cat mai mult :)
Daca vad ca o societate a avut profituri frumoase raportat la pretul actiunii in ultimii ani si ca are perspective cel putin la fel de bune pe viitor atunci ea devine interesanta pentru mine. Bineinteles ca e important si ce a facut cu profitul respectiv, cat a dat dividende, daca a investit in ce anume a investit - si daca investitia respectiva a dus la cresterea semnificativa a afacerii. Daca pretul actiunii are acoperire si in active atunci cu atat mai bine - asta e in functie de domeniu. La unele tipuri de actiuni e cam greu sa ai acoperire totala in active.
Cred ca pana la urma dupa o vreme e si o chestie de intuitie - analizezi datele, vezi cum ti se par, te gandesti daca si altora li se va parea o investitie buna, etc. Oricum, scopul principal pe care il urmaresc eu (si mai toata lumea) e profitul, deci ori sa iei dividende foarte bune, ori daca nu iei dividende macar sa se faca investitii serioase care sa duca la cresterea semnificativa a pretului actiunii.
Cel mai bine este sa urmaresti tot timpul ce parere au brokerii (nu neaparat persoanele fizice ci mai degraba analize oficiale ala firmelor de brokeraj) si sa urmaresti cum analizeaza ei. Si tot timpul cauta mai multe pareri avizate de la societati diferite pentru ca mai exista si interese in anumite cazuri. Alta chestie e sa vezi cum e reflectata actiunea si societatea de presa economica (si chiar domeniul respectiv), astea pot avea o influenta mare asupra pietei.

*Nume
*Email
Website
Comentariu