Inca o lovitura pentru piata auto

Dupa ce guvernul a lovit piata auto (in special producatorul national, Dacia) prin taxa auto reintrodusa la inceputul anului si programul Rabla aplicat in mod diferit fata de anii precedenti, acum se pregateste o noua lovitura: introducerea unei accize de 7 eurocenti/litru de la 1 ianuarie 2014. Acest lucru inseamna o scumpire cu aproximativ 5% a carburantilor, care, pe langa o scadere a puterii de cumparare a romanilor, va genera costuri marite si pentru transportatori, ceea ce va duce la o inflatie mai mare in 2014, intrucat costul extra cu combustibilii se va regasi foarte probabil de la anul in pretul tuturor produselor.

Piata auto a ajuns la cote de avarie in ultimii ani, insa in loc sa se vada o redresare odata cu revenirea cresterii economice, anul 2013 e chiar mai prost decat anii de varf ai crizei. Explicatiile sunt multiple: taxa auto introdusa favorizeaza cumpararea de autoturisme cat mai vechi (taxa scade odata cu vechimea), si, in mod paradoxal, dezavantajeaza tocmai producatorul national, Dacia. O sa explic in continuare de ce: Daciile Logan fabricate in primii ani, adice cele care acum au deja 7-8-9 ani vechime si poate ar putea fi schimbate cu modelul nou de Logan, au norma de poluare Euro 3. Ori guvernul a crescut taxa tocmai la modelele Euro 3, scazand-o la Euro 4 si Euro 2. Un semn clar ca nimeni nu intelege realitatea din teren, pentru ca un actual proprietar de Logan vechi ar putea fi, ca si client Dacia, mai interesat de noul model Logan 2 (sau Sandero 2, Duster, etc) decat alti posesori de alte masini. Insa tocmai clientul “fidel” Dacia nu poate sa-si vanda vechea masina decat daca noul proprietar e dispus sa plateasca o taxa de timbru de 1.400-1.800 de euro (in functie de capacitatea motorului, vechime si nivelul noxelor), ori la o masina de 8 ani vechime, o taxa de 1.800 de euro inseamna ca nu mai poti sa obtii aproape nimic pe masina (valoarea estimata a masinii fiind in functie de dotari, km la bord, etc pe la 1.500-2.500 de euro). Ceea ce in mod normal ar fi putut fi un avans pentru o Dacie noua, a devenit o piatra de moara, o masina pe care nu o poti vinde din cauza taxei auto (desi, de multe ori e vorba de masini care au sub 100.000 de km si ar mai putea circula fara probleme inca 5-8 ani). Asta inseamna de cele mai multe ori o amanare a cumpararii unei masini noi, deci pierderea de clienti pentru Dacia (si alte marci, insa clientii de pana acum ai Dacia au fost loviti cel mai tare de taxa auto) si pastrarea masinii mai vechi, mai poluante (adica programul asa zis “anti-poluare” incurajeaza de fapt pastrarea masinilor vechi si chiar aducerea de seconduri cat mai vechi, “sabotand” in acelasi timp si economia nationala).

Ca si cum nu ar fi fost de ajuns, programul Rabla a fost schimbat, si din cele 3 cupoane care puteau fi cumulate in anii trecuti a ramas doar unul, e drept, de valoare mai mare, dar mult mai greu de procurat pentru ca numarul cupoanelor distribuite a fost mult mai mic decat in alti ani (si programul a inceput mai tarziu). Iar din 2014 e foarte posibil ca programul Rabla sa nu mai fie reluat deloc (din cate a dat de inteles ministerul Mediului). Asta desi ni s-a promis ca din acea taxa de timbru/inmatriculare va fi subventionata/incurajata achizitionarea de autoturisme noi, mai putin poluante.

Deci, dupa cum ziceam, dupa cele doua masuri din 2013 care au dus la un nou minim piata auto, 2014 pare ca va stabili un nou record negativ: accize marite la combustibil si disparitia completa a programului Rabla. Marele “noroc” al Dacia (care e cel mai mare exportator al Romaniei si probabil si cel mai mare contribuitor la PIB-ul tarii) e ca are succes la export, 85-90% din masini fiind exportate. De fapt chiar si pe strazi e evidenta “problema” Dacia din Romania: cand s-a lansat primul Logan, la un an de la lansare era o masina foarte des intalnita pe strazi, acum noul model, desi in mod evident o masina mult mai competitiva decat cea veche, e mult mai “scumpa la vedere” pe strazile Romaniei. Iar guvernul pare ca face totul pentru a scufunda piata auto si mai tare.

February 28th, 2014 4:34 pm

la cum se va scumpi combustibilul tot aia e .. bicilceta la putere :))

D-na Victoria
November 4th, 2016 4:56 pm

Ești în orice dificultăți financiare? Ai nevoie
un împrumut pentru a începe o afacere sau pentru a plăti facturile?
Noi acorda împrumuturi persoanelor care au nevoie de ajutor si ne da cu împrumut companiilor locale, internaționale și, de asemenea, la o rată a dobânzii foarte mică de 2%.
Acum, se aplică prin e-mail: victoriamichaelloanfirm@gmail.com
Mulțumesc
Vă mulțumim și Dumnezeu să binecuvânteze
D-na Victoria

giuseppe.falcone
March 17th, 2017 2:56 pm

oferta de împrumut între special grave și cinstit de la 2000 la 2500.000
unic de 2% pe o durată maximă de 15 ani. Pentru orice interesat
vă rugăm să contactați email:giuseppe.falcone.offerta@gmail.com pentru detalii
și este gratuit, vă mulțumesc că Dumnezeu vă va ghida pentru a ne

credito locali
August 1st, 2017 5:28 pm

CREDIT PENTRU TOATE REGIUNILE DIN ȘI ROMÂNIA ITALIA.

Ai nevoie de orice tip de credit? Dacă da, atunci contactati-ne azi pentru un împrumut rapid până la 90.000 euro la o rată a dobânzii de 3%, pentru o perioadă determinată.

Contact e-mail: offertafinanzaprestito@gmail.com

Multumesc si mult noroc la toate de tine.

*Nume
*Email
Website
Comentariu